Factors Affectıng The Indıvıdual Instrument Preferences Of The Students Receıvıng Vocatıonal Musıc Educatıon
Künye
Akbudak, H. & Taşdemir, T. (2021). MESLEKİ MÜZİK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN BİREYSEL ÇALGI TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER . İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi , 7 (2) , 285-296 . DOI: 10.22252/ijca.1035341Özet
One of the factors affecting the learning processes of students receiving vocational music education is
individual instrument preferences. Factors such as students' body structure, environmental factors, type of
music, and characteristics of educational institutions are effective in their instrument preferences. In this
study, it is aimed to examine the factors that affect the individual instrument preferences of the students who
receive professional music education at the undergraduate level during their undergraduate education. The
data used in the research were collected through a structured interview form consisting of 13 questions in
order to get the opinions of the participants about their demographic characteristics and instrument
preferences. The views obtained by using the content analysis method were analyzed and interpreted
thematically. The population of the research consists of institutions that receive vocational music education
at undergraduate level in Turkey, and the sample consists of music education departments of five different
universities. In the study, 3rd and 4th grade students (f=165) studying at the universities selected as the
sample in the 2018-2019 academic year were determined as the study group. According to the data
obtained, it was concluded that the factors such as "love for the instrument", "experience gained in the
instrument", "teacher", "type of music" and "school facilities", which were determined to be effective in the
instrument preferences of the participants, were in the majority. Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin öğrenim süreçlerini etkileyen faktörlerden biri bireysel çalgı
tercihleridir. Öğrencilerin vücut yapısı, çevresel etkenler, müzik türü, eğitim kurumlarının özellikleri gibi
faktörler çalgı tercihlerinde etkili olmaktadır. Bu araştırmada lisans düzeyinde mesleki müzik eğitimi alan
öğrencilerin lisans öğrenimleri sürecinde bireysel çalgı tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Durum tespitine yönelik tarama modelinde yapılan bu araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler, katılımcıların demografik özellikleri ve çalgı
tercihleri ile ilgili görüşlerinin alınması amacıyla 12 sorudan oluşan, yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılarak elde edilen görüşler tematik
olarak incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de lisans düzeyinde mesleki müzik
eğitimi veren kurumlar, örneklemini ise beş farklı üniversitenin müzik eğitimi veren bölümleri oluşturmaktadır.
Araştırmada örneklem olarak seçilmiş üniversitelerde 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri (f=165) çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre katılımcıların çalgı
tercihlerinde etkili olduğu belirlenen “çalgıya duyulan sevgi”, “çalgıda edinilen tecrübe”, “öğretmen”, “müzik
türü” ve “okulun imkanları” faktörlerinin çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Cilt
7Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2126970https://hdl.handle.net/20.500.12899/928