İdeoloji ve medya: Batı ve ortadoğu medyasında Ayasofya haberlerinin söylem analizi
Künye
YEŞİL, A., & Mehmet, U. L. A. Ş. İdeoloji ve Medya: Batı ve Ortadoğu Medyasında Ayasofya Haberlerinin Söylem Analizi. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (16), 250-271.Özet
Medya günümüz toplumlarının enformasyona ulaşmasında temel bir işleve sahiptir. Medya haber
içeriklerinin doğru okunabilmesinde en önemli faktörlerden biri haberlerin ideolojik bir bakış açısıyla inşa
edilip edilmediğine dikkat etmektir. Zira medyanın sahiplik yapısı, iktidar ilişkileri gibi değişkenler
haberlerin yönelimine etki etmektedirler. Özellikle siyasi ve ekonomik erki ellerinde bulunduranlar
toplumların zihinlerini inşa etmek, yönlendirmek ve manipüle etmek amacıyla medyayı etkili ve yoğun
bir şekilde kullanabilmektedirler. Bu durum medya içeriklerinde ideolojik yaklaşımları kaçınılmaz hale
getirmektedir. Güç sahipleri ideolojilerine uygun söylemler üreterek bu söylemleri medya aracılığıyla
mikro (kendi toplumu) ya da makro (küresel topluma) düzeyde hedef kitleye sunmaktadırlar. Bu
çalışmada nitel araştırma yöntemleri bağlamında amaçlı örneklem çeşitlerinden ölçüt örnekleme
kullanılmıştır. Ölçüt örneklem için belirlenen iki kıstas bulunmaktadır: birincisi haberlerin Ayasofya’nın
müze statüsünün değiştirilip camiye dönüştürülmesi hakkında olması, ikincisi ise haberin dijital ortamda
servis edilmiş olması şeklindedir. Belirlenen bu ölçütler bağlamında örneklem olarak New York Times,
Russia Today, BBC News, The Jerusalem Post, CNN, Al Jazeera English, France 24 ve Kathimerini medya
organlarının Ayasofya ile ilgili dijital platformdaki haber içerikleri incelenmiş ve Türkiye’ye dönük
eleştirel yaklaşımların ideolojik bir karakter taşıyıp taşımadığı eleştirel söylem analizi bağlamında ele
alınmıştır. Böylece bu çalışmada dijital medya ortamlarında haberlerin söylemler üzerinden oluşturulan
ideolojik arka planının ortaya konulması amaçlanmıştır. Media has a fundamental function in today's societies to reach information. One of the most important
factors in accurate reading of media news content is to pay attention to whether the news is constructed
from an ideological point of view. This is because variables such as the ownership structure of the media and power relations affect the orientation of the news. Especially those who have political and economic
power can use the media effectively and intensively to construct, direct and manipulate the minds of
societies. This situation makes ideological approaches inevitable in media contents. Power owners
produce discourses in line with their ideologies and present these discourses to the target audience at the
micro (own society) or macro (global society) level through the media. In this study, criterion sampling,
one of the purposeful sampling types, was used in the context of qualitative research methods. The
criterion is that there are two criteria determined for the sampling: the first is that the news is about the
transformation of Hagia Sophia's museum status into a mosque, and the second is that the news is served
in a digital environment. As a sample in the context of these criteria The New York Times, Russia
Today, BBC News, The Jerusalem Post, CNN, Al Jazeera English, France 24 and Kathimerini examined the media news content on digital platforms related to the Hagia Sophia and ideological character of a critical approach to facing Turkey is discussed in the context of the wings that carry critical discourse analysis. Thus, in this study, it is aimed to reveal the ideological background of news in digital media
environments, which is formed through discourses