the Role and Importance of Turkey Employment Agency in Touristic Employment; İstanbul example (the year 2010)
Künye
Bilgiçli, İ. (2020). THE ROLE AND IMPORTANCE OF TURKEY EMPLOYMENT AGENCY IN TOURISTIC EMPLOYMENT; ISTANBUL EXAMPLE (THE YEAR 2010) . Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi , 1 (1) , 110-128 .Özet
The purpose of this research is to determine from which sources and how employee
requirement that appears on various levels in tourism managements is provided, which
procedure is applied and what type of an employee selection process is followed during
the stage of employee selection and to try to reveal the differences by evaluating
whether this process has been carried out effectively on the basis of the researched
managements. A huge amount of surveys have been conducted to evaluate tourism
businesses in terms of improvement in receiving support from the employment agency
and strengthening of cooperation with the sector after the examination on employee
requirement and procurement. During the questionnaire study, 276 pieces of
questionnaires were distributed in total and 191 pieces of them were answered while
there was no feed back relating with remaining 85 pieces of questionnaires.
Consequently, the necessity of the employment agency's ability to have an active role in
issues about employment creation, provision and increment has emerged. The necessity
of encouragement about research and development activities for human resources
studies has emerged along with the importance of the fact that tourism managements
must avoid finding, selecting and placing employees in the area they deem appropriate
and focus on the Professional units of the business akin to the employment agency Araştırmanın amacı, turizm işletmelerinde çeşitli düzeylerde ortaya çıkan personel
gereksiniminin hangi kaynaklardan, ne şekilde sağlandığını belirlemek, personel seçme
aşamasında hangi yöntemlerin uygulandığını ve ne tür bir personel seçme sürecinin
izlendiğini saptamak ve araştırma yapılan işletmeler bazında bu sürecin etkin bir şekilde
yerine getirilip getirilmediğini değerlendirerek farklılıkları ortaya koymaya çalışmaktır.
Bu çalışmada personel ihtiyacının planlanması ve tedariki ele alınıp incelendikten sonra
turizm işletmelerinin iş kurumundan destek almada iyileştirme ve sektörle işbirliğinin
güçlendirilmesi açısından değerlendirmek için anket çalışması gerçekleştirmiştir. Anket
çalışmasında toplam 276 adet anket dağıtılmış olup bunlardan 191 tanesi cevaplanmış,
geri kalan 85 adet anketin geri dönüşü sağlanamamıştır. Sonuç olarak İş kurumunun
istihdam yaratıcı, istihdam sağlayıcı ve arttırıcı konularda, aktif rol alabilmesinin
gerekliliği ortaya çıkmıştır. Turizm işletmelerinin personel seçiminde iş kurumu gibi
işin profesyonel birimlerine ilgi göstermek yerine kendilerince uygun buldukları
alandan personel bulma, seçme ve yerleştirme uygulamalarından kaçınmaları ve insan
kaynakları çalışmalarına yönelik araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin teşvik edilmesi
gerektiği ortaya çıkmıştır.
Kaynak
Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri DergisiCilt
1Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/mtuiyb/issue/53412/680376https://hdl.handle.net/20.500.12899/687