Ortaokul Türkçe Ders Kitabı (5, 6, 7 Ve 8. Sınıf) Etkinliklerinin Dil Becerilerine Dağılımı Üzerine Bir İnceleme
Künye
YILDIRIM, N. ORTAOKUL TÜRKÇE DERS KİTABI (5, 6, 7 VE 8. SINIF) ETKİNLİKLERİNİN DİL BECERİLERİNE DAĞILIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(4), 1445-1456.Özet
The aim of this research is to evaluate the activities in the 5th, 6th, 7th and
8th grade Turkish textbooks in terms of the distribution of language skills. For
this purpose, 1094 activities in four Turkish textbooks were examined with the
scanning model, one of the qualitative research designs. The activities were
associated with the appropriate ones among listening, speaking, reading and
writing, taking into account the explanations and content in the instruction. If
there are more than one skill-oriented or progressive activities, the dominant
skill area has been considered. The data obtained through document analysis
were evaluated with descriptive analysis. The distribution rates of the activities
at each grade level by language skills are presented in tables. Accordingly, the
vast majority of activities at each grade level are related to reading skills (f =
612). This is followed by writing (f = 221), listening (f = 165) and speaking (f
= 96), respectively. As a result of the research, it was determined that the
activities in Turkish textbooks did not show a balanced distribution in terms of
language skills. The language skill that is most emphasized is reading Bu araştırmanın amacı 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki
etkinlikleri dil becerilerine dağılım bakımından değerlendirmektir. Bu amaçla
nitel araştırma desenlerinden tarama modeli ile dört Türkçe ders kitabındaki
1094 etkinlik incelenmiştir. Etkinlikler yönergedeki açıklamalar ve içerik
dikkate alınarak dinleme, konuşma, okuma ve yazmadan uygun olanla
ilişkilendirilmiştir. Birden fazla beceriye yönelik veya aşamalı olan
etkinliklerde baskın beceri alanı dikkate alınmıştır. Doküman incelemesi
yoluyla elde edilen veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Her sınıf
düzeyinde etkinliklerin dil becerilerine dağılım oranları tablolar hâlinde
sunulmuştur. Buna göre her sınıf seviyesinde etkinliklerin büyük çoğunluğu
okuma becerisiyle (f=612) ilgilidir. Bunu sırasıyla yazma (f=221), dinleme
(f=165) ve konuşma (f=96) izler. Araştırma neticesinde Türkçe ders
kitaplarındaki etkinliklerin dil becerileri bakımından dengeli bir dağılım
göstermediği belirlenmiştir. En fazla üzerinde durulan dil becerisi okumadır.
Konuşma becerisi ise okuma, yazma ve dinlemeye oranla etkinliklerde daha az
yer almıştır.
Kaynak
Journal HomepageCilt
10Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/67281/1049551https://hdl.handle.net/20.500.12899/1135