Mimarlık Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 9 / 9
  • Öğe
    Evaluation of WELL Covid-19 Certificate Structure and Criteria
    (Ahmet Fidan, 2022) Yamak, Fatma Berfin; Doğan, Ebru
    The increase in global environmental problems, epidemics and natural disasters has caused important changes in human life and social life style. Thousands of people died as a result of the Covid-19 epidemic, which emerged at the end of 2019 and continues to have an impact all over the world. In the epidemic process, the creation of sustainable and healthy lifestyles and spaces has gained importance. If measures are not taken against pandemics and infections, especially indoors, the risk and speed of transmission of the disease increases, threatening human health and safety. In the context of designing buildings in accordance with the pandemic, the authorities have developed the WELL Covid-19 Health Safety Rating to provide healthier and more sustainable interior spaces. Right after its creation, the certificate started to be used effectively in many countries. In addition, WELL Covid-19 Health Safety Rating has been accepted by important organizations such as LEED, which has been providing certificate services for a long time. In this context, in the study, the purpose, method, evaluation criteria and functioning of the WELL Covid-19 Health Safety Rating were obtained as a result of literature research. In addition, the general structure and evaluation criteria of the certificate have been extensively examined on a building that has received WELL Covid-19 Health Safety Rating.
  • Öğe
    Geçici Yapılarda Sürdürülebilirlik Yaklaşımı: Expo'15 Milano Sergisi
    (Malatya Turgut Özal Üniversitesi, 2021) Yamak, Fatma Berfin
    1970’lerden sonra ortaya çıkan sürdürülebilirlik fikri zaman içerisinde insan hayatının her alanında etkisini göstermeye başlamıştır. Bu durumdan mimarlık pratiğinde alınan tasarım kararları da etkilenerek gelişim ve değişim göstermiştir. Ortaya konulan bu değişim ve dönüşüm hareketi sadece uzun süreli kullanıma sahip olan yapılar üzerinden değil geçici kullanıma sahip yapılar üzerinden de kendisini göstermiştir. İnsanları bir araya getiren, kültürel ve teknolojik pek çok etkinlik ve organizasyonun düzenlendiği Expo sergileri bu kapsamda ön plana çıkmaktadır. Sürdürülebilirlik fikrinin etkin olarak kullanıldığı Expo’15 Milano sergisi ise bu alanda 143 ülkenin katıldığı ve çok sayıda kişinin ziyaret ettiği önemli bir uluslararası platform olmuştur. Katılım sağlayan ülkeler ‘Gezegeni Beslemek, Yaşam İçin Enerji’ teması etrafında ülkelerinin sürdürülebilirliğe olan kültürel ve ekolojik anlamda yaklaşımlarını pavilyon tasarımlarına yansıtmışlardır. Geçici yapılar üzerinden sürdürülebilirlik bakış açısının uygulanabilirliğini gösterebilmek ve hem bireysel hem de toplumsal anlamda sürdürülebilirliğin benimsenmesinin hedeflendiği bu çalışma kapsamında belirlenen Expo pavilyonları incelenmiş ve hem kültürel hem de ekolojik sürdürülebilirlik alanında aldıkları tasarım kararları ortaya konulmuştur. Bu bağlamda farklı coğrafi bölgelerde bulunan, ekonomik düzeyleri ve teknolojik gelişmişlikleri farklı olan 3 ülkenin (Türkiye, Birleşik Arap Emirlikleri, Rusya) pavilyonları; kültürel ve ekolojik sürdürülebilirlik alt başlıklarında analiz edilmiştir.
  • Öğe
    Seismic Soil-Structure Interaction of a Masonry Structure: Sungurbey Mosque
    (2021) Yıldız, Özgür; Doğan, Ebru; Yamak, Fatma Berfin
    In existing buildings, it may be necessary to repair, adapt, renew, relocate or demolish buildings and building parts that have come to the end of their usage period due to spatial, functional, technical and economic obsolescence. After the necessary applications to extend the service life of buildings, it is of great importance to analyze the dynamic behavior of buildings under soil-structure interaction and earthquake loads and to obtain accurate results. In this study, the seismic soil-structure interaction of the historical Sungur Bey Mosque, which was first built in 1577 but was disassembled, moved and rebuilt in another area (relocated) in order to preserve its historical and cultural values and extend its service life, was examined. The analysis of the masonry structure that survived after the Sivrice (2020) earthquake, where the great loss of life and property occurred, was carried out with the PLAXIS 3D software program. The real record of the Sivrice NS (2020) earthquake was used in dynamic analysis. Local soil properties obtained as a result of field investigation studies were utilized in numerical modeling. Depending on the result of the analyzes, the effects of soil-structure interaction on a reconstructed historical masonry structure were examined. The results obtained from the analysis showed that the local soil conditions have an amplification effect on seismic waves that may induce structural damages in prospective seismic events.
  • Öğe
    Elazığ İli İçme Beldesi Ekoturizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi
    (Osman SAĞDIÇ, Aralık 2021) Doğan, Ebru; Yamak, Fatma Berfin
    Yaşam biçimi ve psikolojik gereksinimler sonucu insanların tatil ve dinlenme ihtiyacını karşılamak üzere çeşitli turizm faaliyetleri geliştirilmiştir. Ekoturizm, günümüz toplum ve devlet düzeninin getirdiği ekonomik kaygıya bağlı olarak sürdürülebilir ilkeler ve amaçlar çerçevesinde şekillenen turizm faaliyetlerinden biridir. Turizm potansiyeli olan doğal güzelliklerin, tarihi eserlerin ve bölge ekonomisine katkı sunacak çeşitli etkinliklerin değerlendirilmesi ile ekoturizm gerçekleşir. Çalışmada, tarihi birikime ve doğal güzelliklere sahip İçme Beldesi’nin ekoturizm potansiyeli üzerine bir değerlendirme yapılmıştır. Bu bağlamda, ekoturizm ve bölge tarihi hakkında literatür çalışması yapılmış, bölgenin mevcut durumunu belirlemek üzere gözlemsel bir gezi düzenlenmiştir. Elde edilen veriler ışığında, bölgenin ekoturizm açısından SWOT analizi yapılmış ve bölgenin ekoturizm merkezine dönüşümü için stratejiler sunulmuştur.
  • Öğe
    Ankara’da Ahîler Hükûmeti
    (Malatya Turgut Özal Üniversitesi, 28.12.2021) Dumlupınar Alican, Songül
    Tarih-i Osmanî Encümeni Mecmuası, 19. Cüz, 1 Nisan 1339, s. 1200-1204. (Ahmed Tevhîd tarafından kaleme alınmış olan metin, 1908 tarihinde Osmanlı yönetimi tarafından tarih araştırmaları yapmak üzere kurulan ve bugün Türk Tarih Kurumu olarak bildiğimiz birimin atası olan Târîh-i Osmânî Encümeni tarafından çıkarılmış olan mecmuada neşredilmiştir.
  • Öğe
    Türk mimarisinde çinicilik
    (Malatya Turgut Özal Üniversitesi, 30 Aralık 2021)
    Cumhuriyet döneminin ilk mimarlarından biri olup Ankara'daki birçok önemli binanın inşasında imzası bulunan Mimar Hikmet tarafından kaleme alınmış olup Türk Yurdu Dergisi'nde yayınlanan "Türk Mimarisinde Çinicilik" başlıklı makalenin transkribe edilmiş metnidir.
  • Öğe
    Kıymetli bir eser münasebetiyle
    (Hidayet Kara, 2020) Dumlupınar Alican, Songül
    Türk tarihçiliğinin en önemli sorunlarından birinin, kendi dışına çıkma konusundaki isteksiz ve yetersiz tavrı olduğu söylenebilir. Oysa kendi üzerine katlanan bu türden bir tarih anlayışı, hem temsil etmekte olduğu bakış açısını görünmez sınırların içine hapseder, hem de anlamak gayreti içerisinde olduğunu deklare ettiği tarihî dönemin bağlamını gerçek anlamda kavrayamaz. Tarih boyunca muhtelif coğrafyalarda muhtelif siyasal ve toplumsal yapılarla irtibat halinde yaşayan Türklerin tarihi, söz konusu siyasal ve toplumsal yapıların tarihi ile birlikte ele alınmalıdır. Bu bakımdan, Türk tarihinin anlaşılabilmesinde örneğin Ermeni, Rus, Bizans, Avrupalı, Fars, Arap vs. toplulukların tarihi büyük önemi hâizdir. Dolayısıyla Türk tarihçiliğinin bütün bu topluluk ya da milletlerin diline ve kültürüne hâkim olan tarihçileri yetiştirebilmesi gerekir. Öte yandan tarihçiliğimizin bu meselede henüz yeterli bir ilerleme kaydetmiş olduğunu söyleyebilmek pek kolay değildir. Değil tarih boyunca Türklerin irtibat halinde olduğu Avrupa’yı oluşturmakta olan alt kültür gruplarının tarihini bilmek, Anadolu coğrafyasında bin yıldır birlikte yaşadığımız Ermeni ya da Süryanî toplulukların, hatta Arapların bile tarihi bizim açımızdan dört başı mamur bir çalışma ve anlama geçmişine henüz sahip değildir.
  • Öğe
    Selahaddîn Eyyûbî'nin Âmid'i kuşatması ve ele geçirmesi üzerine bir değerlendirme
    (Hidayet Kara, 2020) Dumlupınar Alican, Songül
    1180’lerin başında Mısır’da İslâm dünyasının en iddialı hükümdarı olarak kendini gösteren Selahaddîn Eyyûbî’nin temel hedefi Müslümanlar arasında siyasî ve kültürel bir birlik kurmak, böylece Haçlılara karşı güçlü ve yekpare bir İslâmî blok oluşturmaktı. Takriben iki asırdan beri İslâm ülkelerinde ciddi sorunlara sebebiyet veren Haçlıları bölgeden söküp atabilmenin başka bir yolu yoktu. Sultan bu amaçla Mısır’dan çıkıp Doğu Akdeniz hattını takip ederek Filistin ve Suriye’deki Müslüman bölgelerini kontrol altına almış, bu doğrultuda el-Cezîre coğrafyasını da kurmaya çalıştığı siyasî birliğe dâhil olmasına gayret etmişti. Fırat’ın doğusunu hedef aldığı bilinen ve özellikle Âmid’i (Diyarbakır) ele geçirdiği harekâtını bu minvalde değerlendirmek mümkündür. O, şehri ele geçirdikten sonra Artuklulara bırakarak birçok kazanım elde etmiş, bunu daha sonra önüne koyduğu hedefler açısından önemli bir kaynağa dönüştürmüştür. Bu çalışma Âmid’in tarihî bakımdan sahip olduğu önem üzerinden Selahaddîn Eyyûbî’nin şehri kuşatması ve ele geçirmesini konu edinmekte, hadisenin tarihî-siyasî bağlamını değerlendirmektedir.
  • Öğe
    Heykel sanatına disiplinler arası bir yaklaşım
    (Atatürk Üniversitesi, 2020) Özkul, Döndü Tülay
    Modernist içgüdüyle, her alan kendine özgü sınırları keşfe çıkarak pür (saf) hale gelmeye çalışmış; ancak, tahminlerin aksine, farklı alan ve türler her zaman birbirlerine müdahale etmiş; zamanla saf değil, çoğulcu (disiplinler arası) bir sanat algısı ortaya çıkmıştır. Özellikle modernizm sonrası heykel ve resim sanatı birbirlerinden beslenerek, kendilerine ait olmayan özellikleri sergilemeye başlamışlardır. Bu yaklaşım süreç içerisinde hem pratik hem de kavramsal açıdan disiplinlerin zenginleşmesine katkıda bulunmuştur. Bu nedenle makalede, muğlâk alanın etrafında konuşlanan sanatçı üretimleri, kavramsal konstrüksiyonda ele alınarak, söz konusu disiplinlere katkıları irdelenmeye çalışılmıştır.