Yabancı Diller Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 6 / 6
  • Öğe
    Akademisyenlerin Yabancı Dilde Sözlü İletişim Kurabilme Özyeterlik İnançları Üzerine Bir Çalışma
    (Malatya Turgut Özal Üniversitesi, 2021) Kuluşaklı, Emine
    Aralık 2019’da ilk kez Çin’de görülen ve daha sonra dünyaya yayılan COVİD-19 hastalığına karşı tüm devletler, çeşitli önlemler almıştır. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de COVİD-19 ile mücadele amacıyla radikal önlemler alınmıştır. COVİD-19 ile mücadele açısından hayati öneme sahip olan bu önlemlerin, demokrasi ve insan hakları üzerinde erozyona neden olduğu, bu erozyonun hastalıkla birlikte sona ermeyebileceği ve kalıcı olabileceği yönünde çeşitli görüşler bulunmaktadır. Bu görüşü savunanlar, demokratik yönetimlerin hastalıkla mücadelede yetersiz kaldığı, otoriter yönetimlerin ise çok daha etkili mücadele ettiği yönünde bir algı olduğunu ve bu algı nedeniyle otoriter yönetimlere bir yönelim olabileceğini ileri sürmektedir. Bu çalışmada dünya geneli ve Türkiye’de alınan önlemler üzerinden bu görüşlerin sağlam bir temelinin olup olmadığının ve gerçekten de otoriter yönetimlere bir kayış olma ihtimalinin varlığının araştırılması amaçlanmaktadır. Çalışmada, dolaylı araştırma yöntemleri kullanılmış, bu çerçevede ikincil veri ve içerik analizlerine başvurulmuştur. Çalışma sonucunda, demokrasi ve insan hakları konusunda çeşitli yazarlarca dile getirilen kaygıların temelsiz olmadığı, yaşanan olaylar ve insanların bu olaylara verdiği tepkiler göz önünde bulundurulduğunda kaygılara yol açan çeşitli gelişmelerin yaşandığı tespit edilmiştir. Ayrıca kamuoyundaki genel algının aksine demokratik ülkelerin salgının ilk başlarında biraz geç tepki vermesine rağmen salgınla mücadelede daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Kaygılara sebep gelişmelerin yaşanmaması için gerekli yapısal önlemlerin alınmasının ve insanların demokratik kazanımlar üzerindeki farkındalığının artırılmasının gerekli olduğu düşünülmektedir.
  • Öğe
    Prometheus Myth In The Poems Of Lord Byron And Can Yücel
    (İnönü Üniversitesi, 2021) Kuluşaklı, Emine; Şahin, Ferit
    This paper explores the employment of the myth of Prometheus as a representation of the rebellious feelings of human life and an expression of the meaning of the universe in the poems, Prometheus by Lord Byron, the British romantic and Prometeus, A Thief by Can Yücel, the Turkish poet, the translator and the critic. With this purpose, the paper concentrates on how Byron and Yücel employ their mythical background in these challenging poems. The study also responds in specific to the approach of mythical criticism that establishes the prominence of myths and examines its relationship to the themes of two poems grounded on the idea that the myths are reflected in literary works by passing through changes. While highlighting the poems, it gets impetus from the concept of ‘collective unconscious’, which was introduced by the Swiss psychologist, Carl Gustav Jung. The paper develops gradually by analyzing Byron and Yücel’s reshaping of myth to evaluate specific political views and humanistic values in the personification of the god, Prometheus.
  • Öğe
    Ortaokul Düzeyindeki Öğrencilerin Pandemi Sürecindeki Uzaktan Eğitim ile İlgili Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi
    (Erciyes Üniversitesi, 2021) Bekdaş, Müjgan; Karaoğulları, Nurullah
    Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitim kavramıyla ilgili algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Hatay ilinde beş ortaokulda 5- 8. sınıflarında öğrenim gören 322 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmanın verileri tek sorudan oluşan boşluk doldurma yöntemine göre hazırlanmış metaforik algı cümlesi kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerden pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin bir metafor geliştirmeleri ve benzetme yönünü de “Uzaktan eğitim ... benzer, çünkü ...” cümlesini tamamlayarak yazmaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Metaforlar “olumlu”, “olumsuz”, “nötr” olmak üzere 3 gruba ayrılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin% 49.00'u olumsuz, % 44.33'ü olumlu ve % 6.67'si nötr metafor üretmiştir. En baskın metaforlar sırasıyla “Yabancı” (f = 14), “Okul” (f = 13), “En iyi arkadaş” (f = 9), “Veli toplantısı” (f = 7) olarak belirlenmiştir. Olumsuz metaforlara göre uzaktan eğitim etkili değildir ve kalıcı öğrenme sağlamaz. Olumlu metaforlara göre, uzaktan eğitim, pandemi döneminde teknolojiyi kullanarak ihtiyaçlarımızı karşılayan yeni bir öğretim sistemidir. Nötr metaforlara göre uzaktan eğitim, pandemi sürecinde zorunlu bir eğitim aşamasıdır. Sonuç olarak, öğrencilerin algıları dikkate alınarak uzaktan eğitim uygulamalarında iyileştirmeler yapılabilir. Milli Eğitim Bakanlığı, eğitim sisteminin geleceği için elektronik ve uzaktan eğitimi destekleyen esnek bir eğitim sistemi geliştirmeye yatırım yapabilir. Bu çalışmanın gelecekte uzaktan eğitim çalışmalarına ışık tutacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Assessment of Ahmet Ümit’s Fairy Tale “Olmayan Ülke” according to the criteria of children’s literature
    (03.11.2020) Bekdaş, Müjgan; Aslan, Mehmet
    t. The aim of this study is to evaluate the fairy tale of Ahmet Ümit's Olmayan Ülke according to the criteria of children's literature. Document analysis was used under qualitative research. The data of the study were obtained with a pre-established scale. The data obtainedhave been systematically and explicitly described, interpreted, and some results have been obtained within the cause-and-effect framework. In this study, Olmayan Ülke was examined with 22 criteria for external properties and with 36 criteria for internal properties. The arithmetic average obtained by dividing the scores given to the book by the scale related to external properties into the number of items (100: 22 = 4,54) is 4.54. The arithmetic mean of the content properties of the book divided by the number of items (158: 36 = 4.64) given to the scale is 4.64. As a result of the research, it was determined that the work studied meets both internal and external structure criteria that should be found in children's books.
  • Öğe
    Exploring self regulated online learning skills of efl learners in distance education
    (Anadolu University, 01/01/2021) Kuluşaklı, Emine
    The aim of the current study is to investigate self-regulated learning skills of EFL learners in online English course in distance education. It also aims to explore the relationship between the learners’ self-regulated learning skills, their age and gender. With this aim, the Self-Regulated Online Learning Questionnaire (SOL-Q) was conducted in order to assess learners’ self regulated online learning skills in terms of five sub dimensions including metacognitive skills, time management, environmental structuring, persistence and help seeking. 120 students studying in various departments of a state university participated in the study. Results revealed that the students could manage their environmental structuring skills at ‘good’ level. However, they rated themselves moderately successful in metacognitive skills, persistence, help seeking and time management dimensions. Furthermore, the study indicated that there was not a statistically significant difference between female and male EFL learners and no statistically significant difference was found between the learners’ age and their self-regulated skills. The study suggested that distance education students need to improve their self-regulated online learning skills in order to be more autonomous learners in learning a foreign language.
  • Öğe
    An Investigation into Turkish EFL Learners' Academic Writing Motivation
    (Anı Yayıncılık, 2021) Kuluşaklı, Emine
    Purpose: The present study aims to determine which factors could influence the learners’ motivation to write in English academically and its relationship with their gender and majors. It also seeks to contribute to the instructors teaching writing lessons to determine their students’ writing motivation and possible ways to increase it. Research Methods: The Academic Writing Motivation Questionnaire (Payne, 2012) was conducted on 65 participants studying English at a state university’s preparatory classes during the 2018/2019 academic year in Turkey. The data were subjected to SPSS software. Findings: The study results revealed that EFL learners had an average level of motivation in writing. Furthermore, female learners had a higher motivational level on the scales of enjoyment, instrumentality and effort than males. Based on the participants’ majors, it was found out that those from Medicine and Molecular Biology and Genetics had lower writing motivation than the students from English Language and Literature, English Language Teaching and International Relations. Implications for Research and Practice: Further research might evaluate academic writing motivation with a larger sample of the participants from the different educational background by using different instruments. Secondly, instructors need to find ways to enhance their students’ writing motivation considering this research’s findings. Thirdly, qualitative data can be included to investigate learners’ academic writing motivation. Finally, future studies can focus on whether learners’ motivation changes or enhances after assistance or training is applied.