Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Akpolat, Zuhtu Hakan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Recent metaheuristics on control parameter determination
    (2025) umay, Yagmur; KOCA, GONCA OZMEN; Akpolat, Zuhtu Hakan
    Metaheuristics have been widely used in recent years for tuning control parameters since they have a simple structure, are easy to apply, and provide efficient solutions. In this study, control of a two-wheeled mobile robot using the inverted pendulum principle is proposed. The performances of nine recent metaheuristics (Political Optimizer, Equilibrium Optimizer, Aquila Optimizer, Flow Directional Algorithm, Cheetah Optimizer, Golden Jackal Optimizer, Artificial Rabbit Optimization, Gazelle Optimizer, and Pelican Optimization) have been investigated for the balancing and speed control of a two-wheeled vehicle. In this context, a framework consisting of two cascaded PI controllers is designed to provide balance and speed control of the two-wheeled vehicle. The performances of the recent metaheuristics are also compared with previously introduced effective metaheuristic algorithms for further evaluation. The parameters of the controllers are tuned by using these metaheuristics. In experimental studies, quantitative and qualitative analyses are performed for evaluation of the metaheuristics. The dynamic system properties, convergence curves, computational times, and statistical results are provided to prove optimal control performances. The results show that 11 out of 14 compared algorithms produce similar optimal results in speed and balance control of the two-wheeled vehicle. The rest of them do not provide satisfactory results for the tuning of optimum control parameters of the two-wheeled vehicle.

| Malatya Turgut Özal Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Malatya Turgut Özal Üniversitesi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim