An Investigation of Middle School Students' Multiple Intelligence Domains and Intellectual Risk-Taking Skills in Science Learning as Predictors of Their Entrepreneurship Perceptions
Citation
Gürkan, G. (2021). An Investigation of Middle School Students' Multiple Intelligence Domains and Intellectual Risk-Taking Skills in Science Learning as Predictors of Their Entrepreneurship Perceptions . Cukurova University Faculty of Education Journal , 50 (1) , 293-330 .Abstract
This study aimed to examine the relationship between middle school students'
entrepreneurship perceptions, intellectual risk-taking skills in science learning, and
dominant multiple intelligence domains. To this end, the study was conducted with a
total of 314 students, including 158 female and 156 male students. Descriptive
statistics, correlation and stepwise regression analyses were applied to the data
obtained from students. It was observed that the students received high scores in the
“interest in science” sub-dimension according to intellectual risk-taking in science
learning and its predictors and the sub-dimension “social skills and group work”
according to entrepreneurship perceptions. As a result of the correlation analysis, a
statistically significant relationship was found between students' entrepreneurship
perceptions and intellectual risk-taking skills in science learning and multiple
intelligence domains. The level of correlation between logical and social intelligence
domains, among multiple intelligence domains and entrepreneurship perceptions was
found to be higher compared to other intelligence domains. In the study, it was
concluded that logical and social intelligence domains and intellectual risk-taking in
science learning, explained approximately 53% of the variance in entrepreneurship
perception. Based on the study results, studies that examine changes in the
entrepreneurship perceptions and characteristics of students can be carried out by
preparing course contents enriched with activities that increase intellectual risk-taking
and activities for multiple intelligence domains in science lessons Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin girişimcilik algıları, fen öğrenmede zihinsel
risk alma becerileri ve baskın olan çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Bu amaçla, çalışma 158’i kız ve 156’sı erkek öğrenci olmak üzere
toplam 314 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerden elde edilen verilere betimsel
istatistikler, korelasyon ve aşamalı regresyon analizleri uygulanmıştır. Öğrencilerin fen
öğrenmede zihinsel risk alma ve yordayıcılarına göre “fene yönelik ilgi” alt boyutunda
ve girişimcilik algılarına göre “sosyal beceriler ve grup çalışması” alt boyutunda yüksek
puanlar aldığı görülmüştür. Yapılan korelayon analizi sonucunda öğrencilerin
girişimcilik algıları ile fen öğrenmede zihinsel risk alma becerileri ve çoklu zekâ alanları
arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Çoklu zekâ alanlarından
mantıksal ve sosyal zekâ alanları ile girişimcilik algıları arasındaki korelasyon düzeyi
diğer zekâ alanlarına oranla daha yüksek çıkmıştır. Ayrıca çalışmada mantıksal ve sosyal zekâ alanları ile fen öğrenmede zihinsel risk alma becerisinin girişimcilik algısındaki
varyansın yaklaşık olarak %53’ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma
sonuçlarından yola çıkarak fen derslerinde zihinsel risk almayı artırıcı etkinlikler ve
çoklu zekâ alanlarına yönelik etkinliklerle zenginleştirilmiş ders içerikleri hazırlanarak
öğrencilerin girişimcilik algıları ve özelliklerindeki değişimleri inceleyen çalışmalar
yapılabilir
Volume
50Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/59484/823036https://hdl.handle.net/20.500.12899/855
Collections
- Yayın Koleksiyonu [57]