A Review On The Consumer Perception About Marketing Ethics
Künye
Emennaa, N. C. & Kaplan, B. (2021). A Review On The Consumer Perception About Marketing Ethics . Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi , 2 (1) , 25-46 .Özet
This study aims to examine the impact of consumer demographic characteristics and
marketing mix elements on the consumer perception of marketing ethics. In this study, the
review is structured to analyze how demographic characteristics and marketing mix affect
how consumers relate to ethics in marketing. This study also focuses on identifying
unethical behaviours and uncovers the events that lead to them. In addition, it determines
the influence of consumers' demographic characteristics, culture, and sentiments on the
perception of marketing ethics. The study tries to determine consumers' reactions to
organizational unethical marketing activities. The study reviewed empirical studies that
were conducted on the effect of demographic characteristics like age, gender, income, and
other demographic variables and consumer perception of the marketing mix which includes
price, product, promotion, and place on consumer perception of the marketing ethics, and
finally, the study showed that demographic characteristics like gender, nationality, and age
have a significant relationship with consumer perception of marketing ethics. Bu çalışma, tüketici demografik özelliklerinin ve pazarlama karmasının tüketicinin
pazarlama etiği algısı üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada inceleme,
demografik özelliklerin ve pazarlama karmasının tüketicilerin pazarlamada etik ile ilişkisini
nasıl etkilediğini analiz etmek için yapılandırılmıştır. Aynı zamanda potansiyel riskleri
belirlemeye ve suistimallere yol açan olayların varlığını ortaya çıkarmaya odaklanmıştır.
Tüketicilerin demografik özelliklerinin, kültürünün ve duygularının pazarlama etiği algılarındaki etkisini belirler. Araştırma, tüketicilerin örgütsel etik olmayan pazarlama
faaliyetlerine tepkilerini belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışma, yaş, cinsiyet, gelir gibi
demografik özelliklerin ve diğer demografik değişkenlerin fiyat, ürün, promosyon ve
dağıtımı içeren pazarlama karmasının tüketici algısına etkisi üzerine yapılan ampirik
çalışmaları, pazarlama etiğine ilişkin tüketici algısını incelemiş, ve son olarak cinsiyet,
milliyet ve yaş gibi demografik özelliklerin tüketicinin pazarlama etiği algısı ile önemli bir
ilişkisi olduğu görülmüştür.
Kaynak
Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri DergisiCilt
2Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/mtuiyb/issue/62091/866308https://hdl.handle.net/20.500.12899/998