Assessment of Ahmet Ümit’s Fairy Tale “Olmayan Ülke” according to the criteria of children’s literature
Künye
Bekdaş, M. & Aslan, M. (2020). Assessment Of Ahmet Ümit’s Fairy Tale “Olmayan Ülke” According To The Criteria Of Children’s Literature . Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi , 3 (2) , 122-137 . DOI: 10.47935/ceded.802077Özet
t. The aim of this study is to evaluate the fairy tale of Ahmet Ümit's Olmayan Ülke
according to the criteria of children's literature. Document analysis was used under qualitative
research. The data of the study were obtained with a pre-established scale. The data
obtainedhave been systematically and explicitly described, interpreted, and some results have
been obtained within the cause-and-effect framework. In this study, Olmayan Ülke was
examined with 22 criteria for external properties and with 36 criteria for internal properties.
The arithmetic average obtained by dividing the scores given to the book by the scale related
to external properties into the number of items (100: 22 = 4,54) is 4.54. The arithmetic mean of
the content properties of the book divided by the number of items (158: 36 = 4.64) given to the
scale is 4.64. As a result of the research, it was determined that the work studied meets both
internal and external structure criteria that should be found in children's books. Bu çalışmanın amacı Ahmet Ümit’in Olmayan Ülke masalının çocuk edebiyatı ölçütlerine
göre değerlendirmektir. Bu araştırmada nitel araştırma kapsamında doküman analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri önceden oluşturulmuş bir ölçekle elde edilmiştir. Bu
bağlamda elde edilen veriler sistematik ve açık bir biçimde betimlenmiş, yorumlanmış ve
neden-sonuç çerçevesinde bazı sonuçlar elde edilmiştir. Bu çalışmada “Olmayan Ülke”,
kitapların dış yapı tasarımı ile ilgili sahip olması gereken 22; içerik özellikleri ile ilgili sahip
olması gereken 36 ölçütle incelenmiştir. Kitabın dış tasarımı ile ilgili ölçekte verilen puanların
toplanıp madde sayısına bölünmesinden (100: 22=4,54) elde edilen aritmetik ortalama
4.54’dür. Kitabın iç özellikleri ile ilgili ölçekte verilen puanların toplanıp madde sayısına
bölünmesinden (168: 36=4,66) elde edilen aritmetik ortalama 4.66’dır. Yapılan araştırma
sonucunda incelenen eserin çocuk kitaplarında bulunması gereken hem iç hem de dış yapı
ölçütlerine uygun olduğu tespit edilmiştir.
Kaynak
Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi DergisiCilt
3Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/131707410.47935/ceded.802077
https://hdl.handle.net/20.500.12899/890