Çin Halk Cumhuriyeti Kültür Devrimi Sürecinde Okuma Alışkanlığının Propaganda Posterlerinde Sunumu
Künye
GAZİ, M. A. G., Caner, Ç. A. K. I., Gülada, M. O., & Gül, Ç. A. K. I. (2020). Çin Halk Cumhuriyeti kültür devrimi sürecinde okuma alışkanlığının propaganda posterlerinde sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 34(3), 406-431.Özet
1966-1976 yılları arasında gerçekleşen Çin Kültür Devrimi (ÇKD), Çin Halk Cumhuriyeti'nin
(ÇHC) toplumsal ve kültürel yaşamında derin izler bırakmaktadır. Çin Komünist Devrimi'ne ve
Mao'nun liderlik kültüne zarar vereceğine inanılan eserler tahrip edilmektedir. Kızıl
Muhafızlar'ın (红卫兵) ön planda olduğu devrimde, kütüphaneler ve üniversiteler basılmakta,
"eski toplumu" temsil eden yayınlar yakılmaktadır. Ülkede eski ve klasik eserler yasaklanmakta,
onların yerine devrimi yücelten yayınları ön plana çıkarılmaktadır. Ayrıca Çin halkının, Başkan
Mao'nun Sözleri (毛主席语录) adlı kitabı okuması teşvik edilmektedir. Devrim sırasında
posterler etkili birer propaganda aracı olarak kullanılmakta ve posterler üzerinden Çin
halkının neyi okuyup neyi okumaması konusunda mesajlar verilmektedir. Çalışmada
propaganda posterleri üzerinden ÇHC'de ÇKD ile birlikte okuma alışkanlığının ne yönde
şekillendiğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Çalışmada kota örneklemi kullanılarak
belirlenen 9 propaganda posteri, Fransız dilbilimci Roland Barthes'ın kavramları özelinde
göstergebilim yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Posterlerde Çin halkının kültürel yönden bir
mücadele yaşadığı anlatılmakta, bu mücadeleden de Mao ve devrimi öven yayınları okumasıyla
üstün gelebileceği belirtilmektedir Bu şekilde Mao ve devrime bağlı bireylerin oluşmasının
amaçlandığı ortaya çıkmaktadır. The Chinese Cultural Revolution (CCR), which took place between 1966-1976, engraved in the
social and cultural life of the People's Republic of China (PRC). Publications believed to harm
the Chinese Communist Revolution and Mao's leadership cult were destroyed. In the revolution
where the Red Guards (红卫兵) were at the forefront, libraries and universities were attacked
and the publications representing the "old society" were burned. Ancient and classical works
were banned in the country and publications promoting the revolution were brought to the fore.
In addition, the Chinese people were encouraged to read Quotations from Chairman Mao Tsetung (毛主席语录). During the revolution, posters were used as an effective propaganda tool
and messages were given on the posters about what the Chinese people should read and not. It
was aimed to reveal the direction of reading habit with CCR in PRC through propaganda
posters in the study. 9 propaganda posters determined using the quota sample were analyzed
using the semiotics method in terms of the concepts of French linguist Roland Barthes. It was
stated that the Chinese people experienced a cultural struggle and this struggle could be
overcome by reading publications that praise Mao and the revolution. In this way, it was
revealed that it was aimed to form individuals loyal to Mao and the revolution.
Kaynak
Türk KütüphaneciliğiCilt
34Sayı
3Koleksiyonlar
- Yayın Koleksiyonu [57]