The Representation of Muslims in Public Spot Advertisements Against Islamophobia: The Case of USA, Canada and the Netherlands
Künye
Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018). The Representation of Muslims in Public Spot Advertisements Against Islamophobia: The Case of USA, Canada and the Netherlands. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 1(2), 243-254.Özet
In recent years, it has been seen that the extreme right-wing political parties in the world are frequently
the subject of Islamophobia in their propaganda activities. These parties reflect Islam as a danger in
their propaganda. Propaganda has led to the emergence of discrimination against Muslims over time.
In order to eliminate discrimination against Muslims, public spot advertisements have been prepared
in international arena against Islamophobia. It was aimed to eliminate the negative propaganda myths
built against Muslims in public spot advertisements. In this study, how and in what way Muslims
are represented in public spot advertisements prepared against the international arena against
Islamophobia. In the study, it was also tried to find out how the criticism of the propaganda myths built
for Muslims was criticized. For this purpose, three public spot advertisements, which were determined
by using the sampling method among the anti-Islamophobia public spot advertisements, which have
recently been effective in the international arena, were examined in the semiotic analysis method in
the qualitative research methods. According to the findings, it was stated that Muslims have been
discriminated in the societies where the they live with Islamophobia in public spot ads. On the other
hand, it is aimed to emphasize that in public spot advertisements, Muslims are part of the society in
which they are located and so it was tried to eliminate discrimination. Son yıllarda dünya genelinde aşırı sağ siyasi partilerin İslamofoboiyi sıklıkla propaganda faaliyetlerinde
konu ettiği görülmektedir. Bu partiler, propagandalarında İslamiyet’i bir tehlike olarak yansıtmaktadır.
Yapılan propagandalar zaman içerisinde Müslümanlara yönelik ayrımcılığın ortaya çıkmasına yol
açmaktadır. Bu süreçte Müslümanlara yönelik ayrımcılığı ortadan kaldırmak amacıyla İslamofobiye karşı
uluslararası alanda kamu spotu reklamları hazırlanmaktadır. Kamu spotu reklamlarında Müslümanlara
karşı inşa edilen olumsuz propaganda mitlerinin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada
İslamofobiye karşı uluslararası alanda hazırlanan kamu spotu reklamlarında Müslümanların nasıl ve
ne yönde temsil edildiği incenlenmiştir. Çalışmada aynı zamanda Müslümanlara yönelik inşa edilen
propaganda mitlerinin ne şekilde eleştiriye uğradığı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada
son dönemde uluslararası alanda etkili olan İslamofobi karşıtı kamu spotu reklamları içerisinden amaçlı
örneklem metodu kullanılarak belirlenen üç kamu spotu reklamı nitel araştırma yöntemleri içerisinde
yer alan göstergebilimsel analiz yöntemine tabi tutularak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, kamu
spotu reklamlarında İslamofobi ile birlikte Müslümanların bulundukları toplumlarda ayrımcılığa uğradığı
aktarılmıştır. Buna karşın kamu spotu reklamlarında Müslümanların bulundukları toplumun bir parçası
olduğu vurgusu yapılarak, ayrımcılığın ortadan kaldırılması amaçlanmıştır.
Kaynak
Medya ve Din Araştırmaları DergisiCilt
1Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/pub/mediad/issue/41966/477537https://hdl.handle.net/20.500.12899/766
Koleksiyonlar
- Yayın Koleksiyonu [57]