1936 Berlin Olimpiyatları'nda Spor Yayıncılığının Propaganda Amaçlı Kullanımı: Olympia Filmi Üzerine İnceleme
Künye
GÜLADA, M. O. (2019). 1936 Berlin Olimpiyatları'nda Spor Yayıncılığının Propaganda Amaçlı Kullanımı: Olympia Filmi Üzerine İnceleme. TRT Akademi, 4(8), 326-344.Özet
1936 yılında Nazi Almanyası'nın başkenti Berlin'de gerçekleştirilen olimpiyat oyunlarında, spor
yayıncılık tarihi için önemli yeniliklere imza atılmıştır. Örneğin, Berlin Olimpiyatları'nda, ilk defa
olimpiyat oyunları televizyonda canlı olarak yayınlanmıştı. Diğer yandan Naziler, olimpiyat
oyunlarını propaganda amaçlı kullanabilmek için ünlü yönetmen Leni Riefenstahl tarafından
filme aldırmıştır. Riefenstahl, olimpiyat oyunlarındaki sahnelerden, 1938 yılında yayınlanan
Olympia isimli belgesel spor filmini hazırlamıştır. Olympia filmi, gerek spor yayıncılığı gerekse
propaganda disiplininde zaman içerisinde kült bir yapıt haline gelmiştir. Çalışma Olympia filmi
üzerinden Berlin Olimpiyatları'nın kitlelere ne şekilde yansıtıldığı ve propaganda amaçlı ne tür
ideolojik mesajlar verildiğini ortaya çıkarmaya yönelik olarak geçekleştirilmiştir. Bu amaçla
Olympia filminin çalışma kapsamında belirlenen beş sekansı, göstergebilimsel analiz yöntemi
kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada sekanslar, ABD'li göstergebilimci Charles William Morris'in
göstergebilim yaklaşımı üzerinden analiz edilmiştir. The Olympic Games held in Berlin, the capital of Nazi Germany, made significant innovations
for the history of sports broadcasting in 1936. For example, olympic games for the first time
was broadcast live on television at the Berlin Olympics. On the other hand, the Olympic Games were filmed by the famous director Leni Riefenstahl in order to be able to use it for Nazi
propaganda purposes. In 1938, Riefenstahl made the documentary film, Olympia, which was
published in 1938. The film Olympia became a cult study in the field of sports broadcasting and
propaganda. In the study, it was tried to find out how the Olympics in Olympia was reflected
on the masses and what kind of ideological messages were given for propaganda purposes.
For this purpose, the five sequences of the Olympia film, which were determined within the
scope of the study, were examined by using the semiotic analysis method. In the study, the
sequences were analyzed in the light of semiotic concepts of USA semiotics scientist Charles
William Morris.
Kaynak
TRT AkademiCilt
4Sayı
8Koleksiyonlar
- Yayın Koleksiyonu [57]